7 haakjes voor een 30 seconden media pitch die verkoopt [met e-book] - EduJong

7 haakjes voor een 30 seconden media pitch die verkoopt [met e-book]

Wil je met nieuws en artikelen in de media komen? Mail dan een compact voorstel over je idee voor publiciteit naar een website, krant of tijdschrift. Dat heet een media pitch. Maar help, de mailbox van een journalist zit dagelijks overvol. Hoe krijg je zijn of haar aandacht voor een artikel waarin je product wordt genoemd, of over jouw bedrijf of project gaat, hoe verkoop je je idee? Je vergroot je kansen fors als je een compact voorstel mailt aan een journalist dat staat als een huis. In deze blog geef ik je 7 haakjes voor een 30 seconden media pitch zodat jij je idee voor publiciteit verkoopt. Inclusief gratis e-book.

‘Hallo Kees, ik sprak met de directeur van het bedrijf Sunshine die vertelde dat hij in zijn showroom klanten via virtal reality laat zien hoe de zonwering bij mensen thuis eruit kan gaan zien. Hij bestuurt dat met de iPad en is de enige in ons land die dit doet. Het is vooral interessant om al vroeg in een bouwtraject zonwering mee te nemen, omdat zongericht bouwen steeds actueler wordt in het kader van energiezuinig wonen. Hij vertelde er zo enthousiast over dat ik dacht, daar zit een goed verhaal in voor jullie blad. Ook jullie schrijven veel over energiezuinig bouwen. Over de relatie met zonwering wordt naar mijn weten niet veel geschreven en virtual reality is in de bouw ook een actueel onderwerp.’

Met publiciteit word je meer zichtbaar in de markt

Dit is een deel van een recente media pitch die ik aan de hoofdredacteur van een vakblad in de bouw stuurde. Wat is een media pitch precies? Het is een persoonlijk voorstel aan een journalist waarmee je hem wil interesseren voor iets nieuws, een idee, nieuw onderzoek, een interview, een project. In zijn krant, tijdschrift of op internet, of voor de titel waar hij als freelancer voor schrijft. Met publiciteit in de redactionele kolommen word je zichtbaar in de markt en het vergroot je expertstatus.

In tegenstelling tot een persbericht is een media pitch een kopijsuggestie voor één persoon of redactie die kort beschrijft waarover het artikel kan gaan. Een persbericht is een kant-en-klare tekst die je naar een mediaselectie stuurt, tot wel honderden adressen of meer. Nog een groot verschil met een persbericht is dat een media pitch een idee voor het artikel weergeeft. Het artikel zelf hoeft nog niet geschreven te zijn. Kan zijn dat je het uiteindelijk zelf schrijft maar het kan ook zijn dat de journalist die je hebt weten te interesseren dat doet. Vakmedia vragen je nogal eens de tekst zelf aan te leveren.

Overigens, ik focus in dit artikel op het pitchen voor artikelen, maar je kunt ook een voorstel naar de media sturen over zichtbaarheid op radio of tv. In basis pak je het op dezelfde manier aan.

 ‘In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt’ klinkt ouderwets, maar is springlevend; nieuws is vluchtiger dan ooit

Deze blog gaat over hoe je je idee verpakt in een mail om de aandacht te trekken. Om op te vallen in de dagelijks overvolle mailbox van de journalist. Je idee kan geweldig zijn en geschikt voor zijn lezers, als je het niet op de juiste wijze omschrijft en aanbiedt, verkoop je het niet. Zo simpel is het. De spreuk ‘in de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt’ klinkt ouderwets, maar is springlevend. Nieuws is vluchtiger dan ooit, een journalist produceert veel van zijn werk in het hier en nu, morgen staan het nieuws van vandaag helemaal onderaan.

Zoek je inspiratie om een persbericht te maken dat opvalt, dan raad ik je deze blog aan: Je persbericht in de spotlights door de 6V checklist.

Ook in de huidige tijd scoor je met publiciteit

Journalisten hebben niet veel tijd om aan vrije nieuwsgaring te doen en waarderen nieuwswaardige ideeën van bedrijven en organisaties waar de commercie niet vanaf druipt. Om hun werk goed te kunnen doen helpt input vanuit de markt. Bovendien: oplages van kranten en tijdschriften dalen, redacties krimpen, mensen lezen minder en social media worden meer en meer als geloofwaardige nieuwsbronnen gezien. Maakt dat het minder kansrijk om te scoren met publiciteit in de huidige tijd? Geenszins! Misschien juist wel kansrijker en zeker in de b2b. Mits je het goed aanpakt:

  • Weet waarover je wilt publiceren
  • Hoe nieuwswaardig je idee is of kan worden
  • Welke media je doelgroep leest
  • Wie de journalist is en waarover hij schrijft
  • Weet waarmee hij zijn lezers kan boeien en binden

Voor journalisten is het steeds lastiger het vertrouwen van hun lezers te behouden. Ze moeten meer doen met minder middelen, dat betekent vaak snijden in feitenverzameling en onderzoeksjournalistiek. Dat heeft consequenties voor hun productiviteit en betekent ook dat hun relatie met merken (bedrijven), juist belangrijker wordt. Kansrijk dus, zeker in de b2b waar projecten, expertise, innovatie en vakinformatie altijd goede aanleidingen zijn voor publiciteit.

Uit onderzoek wordt duidelijk wat een journalist triggert als hij een media pitch ontvangt. Journalisten worden overspoeld met informatie en zijn heel selectief, ze moeten wel. Ze willen écht nieuws, relevantie, exclusieve informatie. Ze willen dus iets waar jij al goed over hebt nagedacht, wat nog niet eerder in het nieuws is geweest of een nieuwe, of bijzondere insteek heeft.

  • 39% wenst exclusief onderzoek
  • 27% wil ‘breaking news’
  • 19% wil relevante content
  • 15% wenst verhalen met emotie

Ook data en data visualisaties, een verrassend haakje, interviewmogelijkheden, een interessante analyse, oplossingen voor problemen, handige en bruikbare inzichten, humor en hoge kwaliteit graphics zijn van invloed op de score van jouw media pitch.

Dit onderzoek kun je er ook nog eens op nakijken.

Waarom ik het de 30 seconden media pitch noem

En belangrijk, dit komt ook uit onderzoek naar voren: de ideale media pitch bevat niet meer dan 200 woorden. 200 woorden! Dat zijn slechts 10 regels in outlook. Niet veel dus.

Op lange mails zit een journalist dus niet te wachten, heeft-ie geen tijd voor! Dat is de reden dat ik de media pitch de 30 seconden media pitch noem. Niet omdat je hem in 30 seconden schrijft, maar omdat jij je boodschap er binnen 30 seconden pakkend mee overbrengt.

In 30 minuten je media pitch schrijven en mailen

Overigens, heb je je voorwerk goed gedaan, dan is het zeer goed mogelijk om hem rap te schrijven en te verzenden, echter is 30 seconden wel erg snel. Maar omdat je voorwerk hebt gedaan, kan het snel. In 30 minuten je 30 seconden media pitch voorbereiden, schrijven en mailen naar een journalist is alleszins haalbaar. Ik help je met een paar goeie voorbeelden op weg.

De kern van mijn media pitch over de zonwering aan het begin van deze blog heeft een minimaal aantal woorden, ruim 120. Dus er is ruimte om wat praktische gegevens toe te voegen, of aan te vullen met andere info, zeker als je beeld meestuurt (altijd een heel goed idee trouwens). Heb je toch meer woorden nodig, probeer dan in een 100-150 woorden de essentie te vatten, zo hoog mogelijk in de tekst. Dan kun je de tekst er na gebruiken voor toelichting.

Tjonge, best een lange inleiding, maar relevant om te duiden wat de kansen zijn van een media pitch en waaraan hij moet voldoen. Nu ik de achtergrond en het hoe, wat en waarom hopelijk voldoende heb verhelderd, kunnen mijn voorbeelden nog beter bij je landen. En krijg je hopelijk nog meer ideeën er mee aan de slag te gaan!

Voor een media pitch heb je 3 dingen nodig: een haakje, jouw idee en praktische info. Altijd bedacht vanuit de lezer van krant, tijdschrift of website. Wat heeft hij er aan, waar heeft hij interesse in, wat speelt er nu?

Dit zijn 7 haakjes voor jouw media pitch

  1. Analyse – cijfers, data, onderzoek
  2. Context – thema, issue, maatschappij
  3. Daad – wapenfeit, resultaat, stunt
  4. Enige – uniek, authentiek, bijzonder
  5. Expert – reputatie, vakbekwaamheid, faam
  6. Mening – visie, standpunt, opinie
  7. Nu – actualiteit, urgentie, timing, deadline

In het e-book vind je uitgeschreven voorbeelden van media pitches met deze haakjes.

 

 

7 haakjes voor een 30 seconden media pitch

 

Ingezonden brief als media pitch

De 7 haakjes kun je ook gebruiken voor een ingezonden brief in de media, waarmee je reageert op een gepubliceerd artikel. Alle dagbladen en opinietijdschriften hebben opiniepagina’s. Ook online zijn er plekken waar je je opinie kunt plaatsen. In dit geval schrijf je de tekst, en vergezelt hem van je media pitch. Ingezonden brieven zijn een uitstekende manier om je mening en visie te ventileren in gerenommeerde titels als de Volkskrant, NRC en het FD. Kijk niet te veel op tegen deze media, het is niet ingewikkeld je reactie op hun pagina’s gepubliceerd te krijgen, mits je een goed verhaal hebt natuurlijk.

Dat kun je op deze manier doen:

‘Beste [naam],
Bijgaand stuur ik mijn reactie n.a.v. het artikel over [onderwerp met datum] in [titel medium]: [titel artikel en evt. link]. Dit artikel geeft een erg goed inzicht in de trends en ontwikkelingen van [onderwerp / issue], mijn complimenten. Mij trof bijzonder [1 of 2 onderdelen benoemen]. Ik ben ook betrokken bij [onderwerp / issue]. Ik houd me bezig met [toelichting in relatie tot artikel / onderwerp].

Ik denk dat ik er een aantal interessante aanvullingen op heb gegeven in bijgaande tekst die interessant zijn voor de lezers van [titel medium]. Ik heb het bedoeld als ingezonden brief of opiniestuk, maar je kunt de informatie ook gebruiken indien je er zelf binnenkort weer over gaat schrijven. Ik ben benieuwd of dit artikel geplaatst kan worden of dat je mijn informatie op een andere manier kunt gebruiken.’

Hiermee bied je de journalist of redactie een extra optie: jouw artikel kan ook gebruikt worden in hun eigen artikelen. Natuurlijk wil je dan graag dat je naam genoemd wordt. Omdat je afsluit met de opmerking dat je benieuwd bent of en hoe ze het kunnen gebruiken, kun je dat in vervolgcontact zekerstellen.

Overigens hebben media als de hiergenoemde vaak een apart mailadres voor ingezonden brieven. Check dat goed van tevoren. Dan verloopt het contact zoals ik het hier beschrijf anders.

Een haakje of meer haakjes in je media pitch?

In de voorbeelden die ik hierboven uitwerk kun je zien dat ik meerdere haakjes gebruik in 1 media pitch. Dit hoeft niet per se, maar het kan je voorstel wel versterken.

Als je alle gegevens tussen haakjes omzet in jouw informatie, kom je minimaal aan ongeveer een 150 woorden. Dus is er ook nog ruimte om specifieke inhoud over je voorstel toe te voegen en praktische info; over jezelf, de organisatie die je vertegenwoordigt, inhoudelijke bijlages en beeldmateriaal te benoemen, data, tijden enz. De haakjes zijn je belangrijkste munitie om een pakkend en compact voorstel voor de journalist te maken.

e-book 7 haakjes voor een 30 seconden media pitchDe ideale media pitch bevat niet meer dan 200 woorden. Enige speling kun je wat mij betreft altijd nemen.

De 7 haakjes in deze blog zijn misschien niet uitputtend, maar een prima basis om jouw voorstellen aan een journalist in te steken. Zie jij meer haakjes? Laat het me weten en ik voeg ze toe. Ik hoop dat de haakjes je inspireren voor je media pitch. Niets is in beton gegoten, dus mix en match zo het je uitkomt!

Gratis download: E-book 30 seconden media pitch

Er is nog veeeel meer te vertellen over de media pitch. Ik heb er eerder al eens over geblogd en toen een te downloaden checklist gemaakt met de 10 stappen voor jouw media pitch. Die heb ik heden vervangen door het e-book ‘De 30 seconden media pitch, gids om een journalist te interesseren voor jouw nieuws en ideeën’.

Je kunt het e-book (22 pag’s) hier onder downloaden. De 10 stappen checklist zit erin, de belangrijkste resultaten van onderzoek over media pitches, de 7 haakjes uit deze blog met de voorbeelden en enkele nog verder uitgewerkte voorbeelden. De komende maanden voeg ik er nog meer onderdelen aan toe, Van deze update houd ik je graag op de hoogte.

 

Download E-book 30 seconden media pitch

  • * Jouw gegevens worden alleen gebruikt om je inspiratieblogs te sturen. Je kunt je altijd uitschrijven.
Saskia De Jong
Als marketing- en communicatieadviseur in de b2b ben ik onder de naam DeJong&Verder al sinds 1995 werkzaam. Met het social learning platform EduJong draai ik de rollen om en draag ik jou mijn kennis en ervaring via online cursussen en live bijeenkomsten over hoe je van je kennis waardevolle content maakt.

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *