Bruikbare content mag best commercieel zijn - EduJong

Bruikbare content mag best commercieel zijn

Bruikbare content mag best commercieel zijn

Ben het helemaal met je eens: er is veel rotzooi online. Nietszeggende entertainment, de commercie druipt ervan af, of je hebt er al 10x over gelezen, of het is vooral voor Google geschreven en leest niet lekker. Hoe zorg je ervoor dat content waarde heeft en houdt? Bruikbare content mag best commercieel zijn en een merk tonen. Zolang de lezer er maar wat mee kan: hem verder helpt in zijn leven of zijn werk. Je hoeft niet bang te zijn dat de lezer jouw informatie te snel te verkoperig vindt. Plus: wanneer het voor hem écht betekenis heeft, dan vindt hij een lange tekst extra fijn. Gelukkig, want ‘rijke content’ scoort ook in Google goed.

Er is nogal wat inhoudsloze bagger online die met zinloze links aan elkaar wordt geregen en het internet overspoelt. Die de lezer en consument niet geeft wat hij verdient: content waar je wat aan hebt en je verder helpt. Dat soort informatie heeft veel negatieve effecten, op jou, mij en ons allemaal. Ze zetten de toon, spelen nepnieuws in de kaart en maken mensen wantrouwig. Ze bezorgen ons soms zelfs een afkeer van internet en sociale media, want ze irriteren en vermoeien.

Je concurrent is online aanwezig

Er is al zóveel informatie online, voegen jouw informatie en jouw mening nog wel wat toe vraag je je af? Aan de andere kant: je ziet dat concurrenten of andere gewaardeerde organisaties in de markt zich veelvuldig laten horen. Hun informatie wordt in je netwerken gedeeld of is op een andere manier het onderwerp van gesprek. Online en misschien ook wel in print of bijvoorbeeld op beurzen en presentaties. Afkomstig van organisaties die zichtbaar zijn en een eigen geluid creëren. Online aanwezig zijn met bruikbare content. Die misschien zelfs als expert worden gezien, en meer dan jij wenselijk en juist vindt.

Meer content heeft niet minder waarde

Als er zoveel content wordt geproduceerd, zal het wel minder waarde krijgen, denk je?

En ben je bang dat wat jij te vertellen hebt te commercieel is? Dat de markt denkt ‘daar heb je hem/haar weer met nieuws over [jouw project of product]. Dat je denkt dat het kort en pakkend moet zijn, door een tekstschrijver ‘gecopywrite’? STOP! Je hebt het mis! En weg met die valse bescheidenheid!

Jouw content wordt niet snel als te commercieel gezien. Mits de lezer er wat aan heeft en betekenis voor hem heeft. Als dat je lukt zet je jezelf er mee op de kaart, op een eigen en authentieke manier. Op een manier die goed is voor je contacten en je business en ook nog eens bijdraagt aan je expertstatus.

Content kan zelfs niet lang genoeg zijn durf ik te beweren. Want hoe beter de content aansluit op de vraag van de lezer en de inhoud hem pakt, des te langer de tekst mag zijn. Dat is een conclusie die ik zelf trek, omdat uit divers onderzoek keer op keer naar voren komt dat inhoudelijke webpagina’s met meer dan 2.000 woorden hoog scoren in het rijtje met de eerste 10 resultaten, dus op pagina 1 van Google staan. En zoals je waarschijnlijk weet: de meeste mensen kijken niet verder dan die 1e pagina als ze naar iets op zoek zijn.

Lange tekst bezorgt je een hoge plek in zoekresultaten

Google is duidelijk blij met rijke content

En nee, meer content vermindert de waarde niet. Meer content kan zelfs beter zijn als het meer kwaliteit betekent voor de lezer. Dat is de bepalende factor. Meer in de zin van langer scoort in Google nog beter ook. Lange tekst bezorgt je een hoge plek in zoekresultaten, wijst onderzoek uit. Daar is heel veel informatie online over te vinden. Wil je daar meer over weten, dit is een nuttige pagina. Het wordt rijke content genoemd. In onze taal klinkt dat niet vind ik, in het Engels wel: rich content. Google is er duidelijk blij mee.

Waar komt het op neer? De eerste pagina van Google toont grotendeels resultaten van meer dan 2.000 woorden. Google kijkt natuurlijk niet zozeer naar het aantal woorden, maar laat haar algoritme juist de inhoud ervan waarderen. Lange tekst is over het algemeen informatiever, nuttiger, waardevoller. En daar hebben meer mensen wat aan.

Er blijkt ook een verband tussen tekstlengte en het social delen te zijn. Lange tekst wordt vaker gedeeld. Men haalt er meer uit en doet er meer mee.

Nog geen 20% van webpagina’s bevat meer dan 750 woorden

En uit onderzoek blijkt nog meer : nog geen 20% van de webpagina’s bestaat uit zoveel woorden. Sterker nog, telt meer dan 750 woorden. De meeste schrijvers houden dus op bij 750 woorden, of komen niet eens zover. Kun je ook in dat artikel lezen. Dus daar ligt een grote kans voor jou! Met jouw kennis en ervaring over de dingen die je doet en bij betrokken bent heb je kans op een hoge positie in Google als je daar een uitgebreid en goed verhaal over schrijft. Als je langere content maakt, kun je hoger in Google terechtkomen, mits natuurlijk: de lezer echt wat aan jouw informatie heeft.

Betekenis hebben wordt steeds belangrijker

Het toevoegen van betekenis aan dat wat je online en offline doet, wordt steeds belangrijker. Steeds meer zijn consumenten en bedrijven op zoek naar producten, diensten en activiteiten die er toe doen. Men zoekt bedrijven en leveranciers die duurzaam ondernemen, die hart hebben voor onze maatschappij, voor een betere wereld. En de mensen die daarnaar op zoek gaan zijn mensen voor wie niet per se de laagste prijs telt, maar informatie zoeken die hen inspireert en de weg wijst, voor hen dus bruikbare content is.

Betekenis wordt op internet steeds belangrijker. Maar komen ze uit bij te dunne content die niet spreekt, die niet duidelijk maakt wat de lezer er aan heeft, die geen perspectief biedt, of alleen een verkooppraatje is, dan klikt men weg.

Mensen storen zich niet aan merkprominentie online

Het grote lichtpuntje in deze blog is dat lezers digitale informatie niet snel te commercieel vinden. Het blijkt uit Nederlands onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC). Als content bruikbaar is voor de lezer dan mag deze best commercieel zijn en een merk tonen. Zolang hij er maar wat mee kan: hem verder helpt in zijn leven of zijn werk. De afzender boet daarmee dus niet in op geloofwaardigheid en waardering.

Mensen storen zich niet zo aan merkprominentie in online artikelen, zo wijst dit onderzoek uit. Het stoort hen niet als het merk zich online laat zien, mits de content waarde voor hen heeft. Zowel uit de literatuurstudie als uit het uitgevoerde experiment blijkt dat informatieve content leidt tot een beter merkimago, hogere betrokkenheid en meer merkvertrouwen. Respondenten zeiden dat ze het vaakst naar dit type informatie zoeken op internet. Je leest er hier een artikel over.

Jouw expertise is de bron voor betekenis

Dat een langere tekst zorgt voor een hogere plek in zoekresultaten en mensen zich niet storen aan merkprominentie online zijn 2 geweldige opstekers als je in de b2b werkt. In de zakelijke markt zoals in technische sectoren draait het om kennis, dát is de motor van ondernemen en van zakendoen.

Veel bedrijven en organisaties beschikken over een schat aan kennis en expertise, die heel waardevol is voor klanten en relaties. Het is de bron voor betekenis. Dit is ook een belangrijk uitgangspunt van contentmarketing. De hoeveelheid tekst is geen enkele beperking om kennis en informatie over te dragen, integendeel zelfs. Hoe langer hoe beter, op alle fronten. En dat vleugje commercie? Voeg dat gewoon toe als je bruikbare content wilt maken!

Leidraad voor bruikbare content

1. Ga warmdraaien

Van welke onderwerpen en issues weet je veel, waar ligt je expertise, waar loop je warm voor? Wat speelt er nu en straks in de markt? Denk na hoe je gezien wilt worden en hoe jij waarde toevoegt.

2. Verplaats je in de klant

Vraag 10 klanten en relaties met wat voor soort informatie je ze kun helpen. Wat houdt hen bezig, wat zoeken ze op internet.? Dat is niet gek en eng, maar wel slim. Ze zullen je graag antwoorden.

3. Maak een overzicht

Maak een overzicht en indeling van onderwerpen die uit je analyse en de klantgesprekken komen. Maak een shortlist. Bepaal welke vorm je content krijgt en maak een reële planning.

4. Zoek de balans

Balanceer behendig tussen kennis en promotie. Zoek ook inhoudelijk de balans. Ga je voor een lange tekst bouw hem dan goed op, zodat je de lezer tot aan het eind betrokken houdt.

5. Schrijf voor mensen

Houd bij het schrijven de klant steeds voor ogen. Je weet waaraan hij (of zij) behoefte heeft. Dus je maakt content die écht het antwoord is op zijn vragen en problemen en hem verder helpt in zijn werk of leven.

werkblad bruikbare content maken6. Stel je in op betekenis

Beter met enige regelmaat iets goeds van waarde en lengte maken waar je voor gaat, dan vaak iets maken dat kort is omdat je vindt dat het moet. Maak bruikbare content!

Download het Werkblad Bruikbare content maken

Enthousiast geworden? Fijn, daar doe ik het voor! Als jij ook bruikbare content wilt maken waar je klanten en relaties écht iets aan hebben adviseer ik je het werkblad te downloaden. Dit is de leidraad voor je eerste opzet en inventarisatie. Je downloadt deze hier onder. Succes!

 

Download Werkblad Bruikbare content maken

  • * Jouw gegevens worden alleen gebruikt om je inspiratieblogs te sturen. Je kunt je altijd uitschrijven.
Saskia De Jong
Als marketing- en communicatieadviseur in de b2b ben ik onder de naam DeJong&Verder al sinds 1995 werkzaam. Met het social learning platform EduJong draai ik de rollen om en draag ik jou mijn kennis en ervaring via online cursussen en live bijeenkomsten over hoe je van je kennis waardevolle content maakt.

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *