Hier vind je stockfoto’s en zo pak je dat aan [stappenplan] - EduJong

Hier vind je stockfoto’s en zo pak je dat aan [stappenplan]

stockfoto's vinden stappenplan

Je hebt een blogtekst, nieuwsartikel of andere webpagina geschreven. Nu nog beeld erbij. Waar haal je dat vandaan? Zelf heb je niet echt een foto die je geschikt vindt, een collega heeft misschien iets, maar die is er vandaag niet. En het regent buiten, dus nu een foto met je smartphone maken is ook niet ideaal. Hoe los je dit op? De pagina moet vandaag online. De oplossing is met stockfoto’s te werken. Blog met stappenplan waar je ze vindt, waarom stockfoto’s je goed kunnen helpen bij je contentmarketing en hoe je je aanpak structureert.

Internet heeft van ons allemaal een uitgever gemaakt. Een uitgever die in hoge frequentie, misschien wel dagelijks, content online plaatst: blogs, nieuwsartikelen, productpagina’s, maar ook e-books en whitepapers. En niet te vergeten: posts op Facebook, Linkedin, Twitter en Instagram.

Door die hoeveelheid informatie is er veel meer beeld wenselijk om informatie te ondersteunen, maar ook te verluchtigen. Het lijkt wel of we ineens veel meer beeld nodig hebben dan vóór het internettijdperk. Dat klopt: in absolute zin is dat veranderd, relatief niet zozeer.

Meer afwisseling van foto’s gewenst

Een ander feit is dat meer pagina’s meer afwisseling van beeld vragen. Schrijf je regelmatig over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld een product of project, dan kun je niet steeds hetzelfde plaatje laten zien. Je wilt ook gebruik in beeld brengen, een eindresultaat, het leven van een willekeurige klant. Variatie is broodnodig, zeker op sociale media. Je hebt misschien wel 1 geschikt beeld bij een webpagina; meer en andere plaatjes zijn er vaak niet.

Door de hoeveelheid informatie online is er veel meer beeld nodig dan vóór het internettijdperk

Beeld hoger op de priolijst

Wat ook meespeelt is dat veel bedrijven en organisaties niet in beeld denken. Dat komt omdat men het belang van beeld bij content, zeker online, onderschat of er weinig weet van heeft. Als je beeld hoger op je prioriteitenlijst zet, wordt het veel makkelijker ook een plaatje bij tekst te verzinnen. Denk je aan tekst, denk dan ook aan en in beeld.

Hoewel we vandaag de dag in een beeldcultuur leven, zit er bij veel content nauwelijks beeld, sluit het niet aan bij de inhoud, of is de weergave niet optimaal omdat je niet op de meest geschikte uitsnede hebt gelet (en nu zijn ineens de hoofden eraf..). Geen optimale combi dus, op zijn zachtst gezegd. Terwijl beeld zeker iets toevoegt; soms meer dan ratings, reviews en productbeschrijvingen, blijkt uit onderzoek. Gevolg is dat er letterlijk geen sterk beeld van de organisatie ontstaat. En dat komt de herkenbaarheid en zichtbaarheid niet ten goede, dus kan je klanten en business kosten.

Iedereen moet en doet iets met beeld

Hoe het komt dat het vaak niet klopt? Vroeger was beeld bedenken en beeld maken voorbehouden aan vormgevers, reclamebureaus, fotografen en communicatiemensen. Door internet is beeld nu van iedereen geworden. Iedereen moet en doet iets met beeld.

Denk je aan tekst, denk dan ook aan en in beeld

Is de situatie uit de inleiding herkenbaar voor je? Ik denk het wel. Voor mij is het dat zeker. Ik loop er vrijwel dagelijks in projecten tegenaan dat er geen beeld is en men ook geen idee heeft wat voor plaatje erbij kan en op welke manier de content met beeld kan worden aangevuld. Ik kom dat werkelijk waar bij alle typen bedrijven en organisaties tegen.

Honderden websites met stockfoto’s

Gelukkig heb ik goed nieuws: er is prima iets aan te doen. Gebruik stockfoto’s! Die zijn voor de individuele webpagina een oplossing, voor de korte termijn. En ook voor alle pagina’s die volgen, dus voor de lange termijn. Bij ieder bericht, bij iedere social media post, is een stockfoto te selecteren die de content aanvult en versterkt. En nog wel meer plaatjes ook.

Er is nog meer goed nieuws: de verhoogde aandacht voor beeld heeft geleid tot een grote hoeveelheid websites met stockfoto’s. Er zijn er honderden. Een geweldige hoeveelheid, mits je er je weg in kunt vinden natuurlijk.

Als je weet waarnaar je op zoek bent en waar je die stockfoto snel en simpel kunt vinden is je probleem al voor 90% opgelost. Met nog wat bijwerken en er bijvoorbeeld een titel inzetten is de klus snel geklaard. En heb je meer tijd voor andere dingen.

Waar vind je de beste en meest geschikte stockfoto?

Op veel plekken zijn overzichten te vinden van websites met stockfoto’s. Ik noem er slechts eentje omdat er op die websitepagina een stuk of honderd staan: Who is hosting this. Vrijwel alle fotosites die in die lijst staan, staan in alle andere (kortere) lijstjes die ik her en der tegenkom ook. Loop er eens doorheen en ga eens wat zoekopdrachten invoeren. Tip: zoek in het Engels. Ik weet zeker dat je geschikte foto’s vindt!

Deze webpagina toont een overzicht van websites waar je gratis en betaalde stockfoto’s kunt verkrijgen. Sommige sites laten overigens ook een rij betaalde stockfoto’s zien. Of laten die zien als jouw zoekopdracht geen gratis resultaten geeft. Let dus op: voor je het weet heb je doorgeklikt naar een betaalde foto terwijl je iets gratis zoekt. Sites staan soms ook vol met advertenties om toch inkomsten te genereren. Helaas ogen ze daardoor rommelig en overzichtelijk.

Betaald of gratis?

Veel stockfoto’s kun je gratis vinden en plaatsen zonder naamsvermelding. Moet er betaald worden voor een foto, dan kan dat vaak eenvoudig door direct online credits aan te schaffen of door die ene foto met je creditcard te betalen. Omgerekend kun je voor ongeveer een paar euro een foto downloaden die voor internet geschikt is. Voor drukwerk heb je een hogere resolutie nodig en daar betaal je wat meer voor. Niks onoverkomelijks denk ik.

Er zijn ook sites waar je wel foto’s gratis kunt downloaden, maar voor hogere resoluties een betaald lidmaatschap moet aangaan. Voor gebruik online hoef je dat dus niet te doen, want dan volstaat een klein formaat.

Zelf begin ik vaak met zoeken op Pexels. Dit is een site die rechtenvrije foto’s van andere websites verzamelt. Goede kwaliteit, veel keuze en allemaal gratis. Dit is wel een plek waar je foto’s kunt tegenkomen die anderen ook gebruiken, dus houd dat in de gaten als je die eenheidsworst wilt voorkomen. Pixabay is een vergelijkbare site en ook een goede optie.

Houd er rekening mee dat je minder keuze hebt als je gratis foto’s zoekt. In betaalde foto’s heb je meer mogelijkheden om iets te vinden dat goed bij je content past.

En wil je toch meer lijstjes? Mail me en ik stuur je links naar andere overzichten toe.

Lastig: gratis stockfoto’s van Nederlandse situaties

In het online overzicht dat ik zojuist noemde staan geen Nederlandse sites. De meeste websites met stockfoto’s zijn van Amerikaanse origine. Dat betekent dat als je op zoek bent naar een foto van iemand met een veiligheidshelm, je daar met name plaatjes treft van mensen met andere veiligheidshelmen dan in Nederland worden gedragen. Of auto’s die bij ons niet rijden en snelwegen die er heel anders uitzien dan bij ons. Om maar iets te noemen.

Er zijn wel websites met Nederlandse stockfoto’s maar nagenoeg alle betaald. Een bijzondere, die ik hier graag noem en aanbeveel is de Techniek Beeldbank. Al het beeld is er gratis en het gaat nog eens over techniek ook! 1.500 foto’s in de beeldbank laten zien hoe leren en werken in de techniek er anno nu uitziet en moeten jongeren aansporen om een loopbaan in die sector te overwegen. Er staan dus veel scholieren en studenten op de foto’s, dus je kunt er niet altijd wat mee. Ik adviseer je zeker je aan te melden voor de nieuwsbrief zodat je op de hoogte blijft van nieuw beeld.

Er is ook gratis beeld van Nederlandse situaties die heel specifiek ergens op focussen, bijvoorbeeld van de kunstwerken in het Rijksmuseum. Er zijn er meer, ik zal daar nog eens een blog aan wijden.

Abonneer je op verzending van gratis beeld

Eerder maakte ik een blog over websites met stockfoto’s die jou gratis foto’s mailen. Abonneer je op hun (twee)wekelijkse verzending van gratis beeld waarbij ze je een stuk of 10 foto’s sturen. Af en toe zal er zeker wat voor je bij zitten. Nog een voordeel: die mails attenderen je steeds weer even op de mogelijkheden en kansen van beeldgebruik en stockfoto’s.

Neem een kort abonnement

Ook een goed idee vind ik: op sommige fotosites kun je een proefabonnement van een korte periode aangaan waarin je soms zelfs ongelimiteerd stockfoto’s kunt downloaden. Als je dat dan ff goed inplant, kun je heel veel selecteren en je beeldbank fors uitbreiden, zonder aan een lang lidmaatschap vast te zitten (dat je vergeet op te zeggen).

Over auteursrecht en Creative Commons

Een klein zijstapje over auteursrecht van stockfoto’s en de Creative Commons licenties. Kennis over de CC-licenties heb je nodig als je op zoek bent naar gratis beeld en dit verwerkt. De in totaal 6 CC licenties staan je toe om onder bepaalde voorwaarden werk te kopiëren, distribueren, vertonen, op te voeren en om er iets anders van te maken. Niet iedereen zit te wachten op die naamsvermeldingen en die beperkingen. Geldt dat voor jou, zoek dan naar beeld waarop dat niet van toepassing is. Hier lees je meer over auteursrecht en de Creative Commons licenties.

Bouw een beeldbank

Als je vaker online actief bent, heb je voor je het weet een hele verzameling beeldmateriaal. Je hebt dus een plan en structuur nodig. De structuur hoe je stockfoto’s vindt, lees je in deze blog. Het is uiterst handig een structuur te bedenken voor opgeslagen en gebruikte stockfoto’s, zodat je snel iets kunt vinden en makkelijk iets terug kunt vinden. Een structuur is ook handig als je geschikt materiaal tegenkomt, maar nog niet nodig hebt. Je stopt er natuurlijk ook de foto’s in die wel in eigen beheer of opdracht zijn gemaakt.

Een structuur is natuurlijk ook ideaal als je er met meerdere collega’s gebruik van maakt. Maak een map aan in je computer waarin je in submappen al het materiaal ordent. Graphics en videomateriaal zijn er eventueel apart in te onderscheiden. Je kunt dit ook op deze manier aanpakken met opslag in de cloud, zoals in Dropbox bijvoorbeeld. Voor je het weet heb je een goeie beeldbank opgebouwd!

En heb je het vinden en selecteren van stockfoto’s op orde? In deze blog leg ik je uit hoe je een stockfoto eigen maakt en naar je hand zet. Met deze supersimpele truc versterkt de stockfoto je content.

Het stappenplan voor jouw stockfoto’s

Stappenplan Starten met stockfoto'sIk vat tot slot voor je samen hoe je zelf met stockfoto’s kunt werken en ze op een goede manier kunt inzetten bij de content die jij maakt:

  1. Leg een lijst aan met geschikte fotowebsites
  2. Start met zoeken op verzamelsites
  3. Zoek beeld in het Engels, op 1 woord of woordcombinaties
  4. Check of ‘t écht gratis is en of je iets moet vermelden
  5. Abonneer je op verzending van gratis beeld
  6. Neem eens een kort abonnement op een betaalde fotosite
  7. Sla alles, echt alles, op dat je aanspreekt en mogelijk ooit bruikbaar is
  8. Leg een beeldbank aan

Download Stappenplan Starten met stockfoto’s

De highlights van deze blog nog eens handig doorkijken op 1 A4? Hier download je het Stappenplan Starten met stockfoto’s. Gratis!

 

Download Stappenplan Starten met stockfoto's

  • * Jouw gegevens worden alleen gebruikt om je inspiratieblogs te sturen. Je kunt je altijd uitschrijven.
Saskia De Jong
Als marketing- en communicatieadviseur in de b2b ben ik onder de naam DeJong&Verder al sinds 1995 werkzaam. Met het social learning platform EduJong draai ik de rollen om en draag ik jou mijn kennis en ervaring via online cursussen en live bijeenkomsten over hoe je van je kennis waardevolle content maakt.

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *