Je persbericht in de spotlights door de 6V checklist - EduJong

Je persbericht in de spotlights door de 6V checklist

6V checklist free publicity

Een persbericht heeft vaak 2 problemen zeggen journalisten: er zit geen nieuws in of het is te commercieel. Veel teksten halen nooit de redactionele kolommen, in de pers komen ze niet. Een groter euvel is dat veel bedrijven en organisaties er niet aan beginnen, om uiteenlopende redenen. Ze komen dus niet eens in beeld bij de journalist, laat staan bij zijn lezers. En dat is eeuwig zonde. Want de journalist staat open voor wat er in de markt leeft. Door de 6V checklist free publicity maak je van een nieuwswaardig topic onweerstaanbaar nieuws. Hij zet je persbericht in de spotlights bij de journalist.

Een persbericht is vaak broddelwerk, menig journalist verzucht het regelmatig. Los van geen of te weinig nieuwswaarde of een te commerciële insteek, mankeert aan persberichten vooral de kwaliteit van tekst en beeld, of het ontbreken van beeld. Op zich hoeft dit niet te betekenen dat de journalist het nieuws niet opmerkt. Als er écht iets inzit kan een journalist het wel oppikken, kán.

Inspiratie nieuws te maken dat opvalt

De 6V checklist free publicity bestaat uit 22 punten in 6 categorieën die je inspireren nieuws te maken dat opvalt. Heb je een haakje in de vorm van onderzoeksresultaten, een nieuw of verbeterd product, nieuws vanuit je organisatie, een aankomend event, nieuws op strategisch of persoonlijk niveau? De 6V checklist loodst je langs een hele rij kenmerken zodat je een goed persbericht maakt waar een journalist niet omheen kan en hem overtuigt.

De 6 categorieën beginnen allemaal met de letter V: Verhaal, Versterk, Versnel, Verbeter, Verrijk en Verbreed. Ik weet zeker dat deze aanpak je zal inspireren je nieuwsfeit te verdiepen en te verbeteren (ook 2 V’s ?).

Frequent een persbericht is goed voor je expertstatus

Geen persbericht verzenden komt over het algemeen doordat het niet op de agenda staat, in de pers komen zit niet in het ‘systeem’ van veel bedrijven en organisaties. Ze laten kansen liggen omdat ze onvoldoende of geen weet hebben van hun nieuwswaarde. Terwijl het bijdraagt aan je expertstatus als je frequent een persbericht verzendt en actief bent met free publicity.

Maatwerk permanente voedingsbron voor nieuws

Weet jij niet of onvoldoende hoe je zoiets moet aanvliegen, kun je wel wat inspiratie gebruiken? Dan zit je hier goed, dus lees vooral verder. En lees vooral door als je in de b2b werkzaam bent, bijvoorbeeld in de technische markt zoals de bouw of de maakindustrie. In die sectoren zit veel kennis, wordt veel geïnnoveerd, heeft vrijwel ieder project of toepassing unieke kenmerken. Maatwerk is een permanente voedingsbron voor nieuws.

Journalist is selectief

Kijk eens waar de journalist vooral interesse in heeft:

  • 39% wenst exclusief onderzoek
  • 27% wil ‘breaking news’
  • 19% wil relevante content
  • 15% wenst verhalen met emotie

De journalist wordt overspoeld met informatie en is selectief. Hij wil écht nieuws, relevantie, exclusieve informatie, dat zeggen deze cijfers. Iets dat nog niet eerder in het nieuws is geweest of een nieuwe of bijzondere insteek heeft.

Ook data en data visualisaties, een verrassend haakje, interviewmogelijkheden, een interessante analyse, oplossingen voor problemen, handige en bruikbare inzichten, humor en hoge kwaliteit graphics zijn van invloed op de score van jouw persbericht.
Hier lees je meer over (Amerikaans) mediaonderzoek.

Word een waardevolle nieuwsbron

Online media willen hun kanalen dagelijks actualiseren, internet geeft het persbericht heel veel kansen. Wat jouw persbericht ook in de kaart speelt is dat redacties uitdunnen; veel media hebben minder capaciteit dan voorheen. Een goed geschreven en nieuwswaardig verhaal maakt grote kans 1-op-1 te worden overgenomen.

In de pers komen heeft daarnaast als voordeel dat je als professional, bedrijf of organisatie zichtbaar wordt. Je bouwt er (nog meer) bekendheid mee op in de markt. Ook journalisten gaan je herkennen en mogelijk zelf benaderen voor een interview, of andere input. Zo kun je een nieuwsbron voor hen worden.

Een persbericht gaat over iets nieuws

Het persbericht is eigenlijk een heel makkelijke manier van free publicity. Via een persbericht breng je nieuws bij veel media onder de aandacht. In totaal kunnen dat er enkele tientallen zijn, maar ook wel een paar honderd. Hangt af van de markt en de inhoud van je persbericht. Over dit nieuws heb je nog niet eerder geschreven. Anders is het misschien wel nieuw, maar geen nieuws meer.

Het persbericht is eigenlijk een heel makkelijke manier om in de pers te komen

Hier is-ie: de 6V checklist free publicity

Kun je wel wat hulp en inspiratie gebruiken om een goed persbericht te maken? Voor jou heb ik de 6V checklist free publicity gemaakt. De checklist bestaat uit 22 punten in 6 categorieën die je inspireren nieuws te maken dat opvalt. De categorieën beginnen met de letter V: Verhaal, Versterk, Versnel, Verbeter, Verrijk en Verbreed.

6V checklist free publicity1. Verhaal: begin met een nieuwswaardig topic

Organisatie | Techniek | Marketing | Onderzoek | Innovatie

2. Versterk: kies een aanjager

Bekendheid | Relevantie | Actualiteit | Welzijn

3. Versnel: voeg opmerkelijke elementen toe

Vergelijking | Cijfers | Mening | Quote

4. Verbeter: pas bewezen formats toe

Briefing | Beeld | Titel | Format | Feiten | Webproof

5. Verrijk: zet aan met extra verpakking

Beeld | Extra inhoud

6. Verbreed: rol het social uit

Hoe werkt de checklist?

Download het e-book met de toelichting van alle 22 punten onderaan deze pagina. De invul-excel vind je daar ook.

Begin bovenaan en loop de lijst naar beneden toe door. Denk over alle punten na en overweeg ze. Er zal een aantal zijn die je kunt toepassen en andere die niet opgaan voor jouw topic. Dat is prima, je hoeft niet alles toe te passen. Ik adviseer je wel steeds minimaal één punt uit te werken uit de categorieën 2 tot en met 6. Heb je de lijst doorgenomen en je selectie gemaakt, dan heb je voldoende ingrediënten bij elkaar om er een onweerstaanbaar bericht van te maken.

En een hart onder de riem. Want schrijven is weliswaar een vak, maar is je persbericht niet perfect geschreven maar wel nieuwswaardig, dan is er een grote kans dat de journalist het toch opmerkt. Dat is namelijk zijn vak. Hoe je een journalist benadert als je hem persoonlijk een kopijsuggestie wilt doen, lees je hier.

Onderaan deze pagina kun je de 6V checklist in 2 verschillende documenten downloaden: het e-book met toelichtende tekst over alle 22 punten en het excel-document waar je direct in kunt werken. Beide handig en waardevol om de spotlights op je persbericht te krijgen!

En nu een aantal voorbeelden hoe je de verschillende onderdelen van de checklist kunt gebruiken en invullen.

Meerdere haakjes ineen

Een producent en leverancier van veiligheidsschoenen greep haar sponsoring van Pink Ribbon aan om een kekke roze schoen voor vrouwen te introduceren door die op een bouwproject uit te reiken. Slimme combi:

  • Aantrekkelijk: (technische) vrouwen in de bouw (tja media-aandacht gegarandeerd..)
  • Eindelijk een hippe schoen
  • Aanjager: strijd tegen kanker is nuttig en relevant
  • Productlancering / uitreiking op project aan 3 vrouwelijke werknemers van de gemeente Amsterdam
  • Wat een leuke foto oplevert!

Cijfers doen het altijd goed

Het persbericht ‘Bouw grootste zonnedak van Limburg gestart’ had een rijtje feiten en cijfers als aparte alinea in de tekst:

  • Geïnstalleerd vermogen: ca. 1.207 kWp
  • Te verwachten jaarlijkse productie: ca. 1.100.000 kWh (= gemiddeld jaarverbruik 328 huishoudens)
  • Oppervlakte: 7.500m2 = 1,5 voetbalveld
  • Aantal panelen: 4.550
  • Type paneel en omvormer: xxx
  • Leverancier: xxx

Een deel van deze informatie was ook verwerkt in de eerste alinea; cijfers vallen op in tekst.

Tekst moet prikkelen

Schaven aan titels om extra op te vallen heeft heel veel nut. De titel is de eerste en soms de enige tekst die gelezen wordt. De titel van een door een klant aangeleverd persbericht ‘Logistieke uitdaging knooppunt Joure’ werd: ‘Logistieke uitdaging knooppunt Joure live te volgen’, want er stonden tribunes rondom het knooppunt in het weekend na verzending van het bericht.

En hoe klinkt dit? In plaats van ‘Aan de slag met energieneutraal bouwen en renoveren: praktijkcursus met internationaal diploma’ werd het ‘Met solide vakdiploma klaar voor het nieuwe energetisch bouwen’. Met focus op het resultaat en niet op de cursus zelf.

En dit compromis sloot ik met de klant omdat ik het resultaat van de innovatie centraal wilde stellen in de titel. De klant had voorkeur de nieuwe machine te noemen die hij zelf heeft ontwikkeld. Waartoe de innovatie leidt plaatsten we als omschrijving in de chapeau. Dat is de tekst boven de titel, waarmee die zin dus eigenlijk nog meer bovenaan stond. Een uitstekende oplossing:
[Chapeau] Tot 75 procent minder bestrijdingsmiddel geeft zelfde resultaat als conventioneel spuiten
[Titel] X-Bust: innovatief spuitsysteem voor de glastuinbouw.

Voordelen van de 6V checklist free publicity

Samengevat helpt de 6V checklist je:

  • van een nieuwswaardig topic onweerstaanbaar nieuws te maken,
  • met inhoud die breder insteekt en daarom redactioneel overeind blijft,
  • door extra’s toe te voegen die het online goed doen,
  • zodat je persbericht sneller kan worden verwerkt en geplaatst,
  • en de inhoud de basis kan vormen voor verdere uitrol (online),
  • en jij een betere ‘neus’ krijgt voor nieuws maken!

Tip: gebruik hem om je tekstschrijver te briefen

Je kunt de checklist gebruiken om je persbericht zelf te maken, maar ook om je tekstschrijver of bureau inhoudelijk te briefen. Je kunt hem, haar of hen trouwens ook naar deze blog verwijzen. Zal hen vast inspireren!

De checklist is bovendien bruikbaar voor andere vormen van free publicity zoals een artikel, projectverhaal, interview in de media. De punten helpen je immers met de inhoud van informatieve en nieuwswaardige content.

Over het belang van een goede perslijst

Natuurlijk, met een goede insteek én goede tekst alleen ben je er nog niet. Je moet ook een adreslijst hebben van media en journalisten waar naartoe je je persbericht verzendt. Hoe kom je aan adressen? Voor klanten maak en verzend ik al jaren persberichten. Ik heb veel kennis van het medialandschap en een uitgebreid netwerk. Dus de makkelijkste weg voor jou als je met een persbericht aan de slag wilt, is mij te contacten ?. Natuurlijk kun je ook zelf adressen verzamelen, met Google kom je een heel eind, bovendien ken je waarschijnlijk tal van titels.

Heb je de 6V checklist niet nodig als je niet zelf schrijft? Jawel! Het komt de kwaliteit van het persbericht ten goede als je een goede briefing kunt leveren. En daar kun je de 6V checklist uitstekend voor gebruiken.

Een goed en zeer uitgebreid artikel dat focust op de dekking en de gebruiksvriendelijkheid van 6 persdatabases lees je op Frankwatching.

6V checklist free publicityDubbele download: e-book en excel

Een persbericht dat geen nieuws is of te commercieel? Dat voorkom je vast en zeker met de 6V checklist. De journalist staat open voor wat er in de markt leeft. Voor een interessant persbericht heeft hij een goede neus. En zit er ook nog aantrekkelijk beeld bij en relevante links naar meer informatie, dan maak je hem helemaal blij! Door de 6V checklist maak je van een nieuwswaardig topic onweerstaanbaar nieuws, hij zet je persbericht in de spotlights bij de journalist.

Het e-book licht alle 22 punten toe, in de invul-excel kun je direct werken. Je downloadt ze hier.

 

Download 6V checklist free publicity (e-book en excel)

  • * Jouw gegevens worden alleen gebruikt om je inspiratieblogs te sturen. Je kunt je altijd uitschrijven.

 

Saskia De Jong
Als marketing- en communicatieadviseur in de b2b ben ik onder de naam DeJong&Verder al sinds 1995 werkzaam. Met het social learning platform EduJong draai ik de rollen om en draag ik jou mijn kennis en ervaring via online cursussen en live bijeenkomsten over hoe je van je kennis waardevolle content maakt.

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *